maanantai 14. joulukuuta 2015

Vila ja Suvi

                                                               Tehtävä 1
                   Tutki yllä olevaa kuvaa ja analysoi sitä ja kerro omia ajatksiasi kuvan väittämistä


Jos olen erikoisliikkeessä ja menen ostamaan itselleni jotain, haluan tietenkin hyvää neuvoa ja tuntevaa tietoa, mutta jos hän on kuinka asiantunteva ja tietää kaiken tuotteesta, mutta on huono asiakaspalvelu, negatiivinen. Niin menen mieluummin kauppaan jossa ollaan positiivisia, ystävällisiä ja muutenkin energisiä, vaikka ei olisikaan niin hyvää tuotetuntemusta. Silloin voisi vaikka yhdessä miettiä mikä olisi itselle paras vaihtoehto ja sitä kautta päätyä kauppaan. Asiakkaat olisi itsekin ystävällisiä ja kaikilla olisi mukavaa. Ihmiset puhuvat paljon keskuudessaan ja sana kiertää nopeasti. Olen samaa mieltä kaikissa mitä kuvassa sanotaan. Mobiililaitteista palautteen antaminen saattaa olla helppoa mutta minusta ei niin luotettavaa. Eli hyvä asiakaspalvelu on myynnin avain!


                                                               Tehtävä 2


 1. Minkä osan Vilan markkinoinnista tekee ketju ja minkä tekee paikallinen liike, työnjako?


- Ketju hoitaa imagon. Kampanjat tekee liike, kuten uusi mallisto, remontin aikaan remontti myynti. Eletään hetkessä, missä mitäkin tapahtuu ja mennään sen mukaan.

 2. Millaisia markkinointikanavia ja medioita Suvi mainitsee käyttävänsä? Mitä hän vielä voisi käyttää ja miten?





- Facebook on tärkeä markkinointikanava.  

 3. Mitä Suvi Widgrenin kokeluja on levinnyt globaalisesti koko ketjuun? Mitä ajattelet niistä toiminta tavoista. Mitä hyvää ja huonoa?



-Esimerkiksi, malliston myynti kirpputori popup, kutsuttiin työyhteisöjä privashoppailemaan, eli kauppa on kiinni ja varattu tietylle porukalle ja he saavat rauhassa sitten shoppailla. Käytäntö levinnyt globaalisesti. Stailaus, leimakortti, esim ostaa vaatteita yht 25e ja saa leiman jolloin tietyn leiman jälkeen saa jonkun alennuksen, levinnyt globaalisesti.

 4. Miten Suvi käänsi remontin hiljentämän myynnin tehokkaasti kampanijaksi? Mitä ajattelet siitä?



- Kauppakeskukseen tuli remontti, jolloin liikkeeseen ei tullut asiakkaita, mutta Suvi keksi hyvän kampanjan, remonttimyynti. Sana oli osuva, jolloin asiakkaita rupesi kiinnostamaan kun remontti oli meneillään. 'Bongaa ihka aito remonttimies''

 5. Mitä Suvin kertomuksen mukaan tarkoittaa se, että "ollaan ajan hermoilla"? Mitä sinä ajattelet siitä? Miksi on tärkeää olla ajanhermoilla?





- Eli kaikki tapahtumat, ollaan niissä mukana imagolla. Esim. Kuninkaan päivä, veron palautus, Michael Jackson, neste ralli,
Night Wish -> mustaa silmää, tumma huuli puna. Eletään siinä missä asiakkaat elää,


 6. Mitä ideaa Suvi ja kump. ei toteuttanut? Mitä mieltä sinä olet siitä ideasta?





- Bad service day, kusipää myyjiä, ollaan hiljaa kassalla. Mielestäni olisi ollut hyvä niille, jotka sanoivat että huonoa palvelua, mutta kaupassa olisi käynyt varmasti uusia asiakkaita, jotka olisi tarvinnut palvelua. Omasta mielestä hyvä että jäi tekemättä. 

 7. Miten Suvin mukaan asiakkaat saadaan kiinnittymään, johonkin brändiin?





- Aito asiakas kokemus, kuinka myydään.



 8. Kanta-asiakas vs. uudet asiakkaat. Kumpaan ryhmään Suvin myymälöiden markkinoiti keskitetään. Mitä siitä ajattelet, pitääkö se ollakin niin vai ei? Perustele.



- Kerralla puolivuotta markkinointiin. Markkinointi keskitetään pääasiassa kanta-asiakkaille. Vähän haetaan uusia asiakkaita, ei radio tv mainontaa. 5000 kanta-asiakasta. Ei massa markkinointia. Uudessa myymälässä avajaiset tärkeitä. puskaradio. Facebook tehokas markkinoinnissa.

 9. Syökö verkkokauppa Suvin myymälän asiakkaat? Onko Suvi mielestäsi oikeassa tässä asiassa, miksi/miksei?





- Positiivisesti vaikuttaa, netistä katsottu tuotetta ja kysytään sitten kaupassa löytyykö. Mielestäni se on vähän fiftyfifty juttu, koska se on helppoa ostaa netistä, jos tietää oman koon, mutta hyvä myös siksi että näkee tuotteet ja sen jälkeen tulee myymälään kysymään ja kokeilemaan tuotetta.

 10. Voiko asiakkaita ohjata kilpailijan myymälään? Miksi/Miksei?





- Asiakkaita voi ohjata kilpailijan myymälään, koska se on asiakkaan auttamista

 11. Mitä vaihtoehtoja voisi myyjällä olla pelkän "ei meillä nyt ole" toteamuksen tilalle?





- Tarjota jotain muuta tai sitten hankkia sitä mitä ei ole.

 12. Mitä vinkkejä Suvi antaa siihen, miten voi tarttua tilaisuuteen myydä tuotteita?



- Jos asiakkaat keskenään juttelevat että tarvitsisi toppia, niin mennään väliin että hei kuulin että tarvitsisit toppia ja tarjotaan hälle semmoista.

 13. Miten asiakkaita palvellaan kokonaisvaltaisesti?



- Sitä että jos jollakin jano, annetaan vettä ja äiti on shoppailemassa ja lapsi häiritsee sylissä niin otetaan hänet syliin. Tarjotaan penkki jolla kolottaa jaloissa.

 14. Miten rekrytoidaan hyviä työntekijöitä? Miten sellainen tunnistetaan?



- kehon kieli, pukeutuminen, asenne, hymy tärkein, iloinen, sen tunnistaa heti, ei laahusta, käden puristus, rakkaus ensisilmäyksellä tyyliin. Henkilökemia.

 15. Miten LinkedIn ja Vilan myyjät liittyvät toisiinsa? Mitä sinä ajattelet sosiaalisen myynnin kehittyvän

tulevaisuudessa?


5/5

 16. Mikä on pelastanut Vila vaikka joitakin vaateketjuja vetätyy Suomesta? Miksi Vila tekee tulosta?



- Jokainen asia tehtävä vähän paremmin. Oma kirkas päämäärä. Sisäänostot tehtävä hyvin.  Halutaan olla ja tehdä.

 17. Mihin he käyttävät Whatsappia? Mitä siitä ajattelet?



- He käyttävät toisten piristykseen ja otetaan kuvia kun tehdään isot kaupat, toivotetaan hyvää huomenta. Erittäin hyvä idea minusta, koska se piristää ja saa kuulumiset helposti. 

 18. Mitä suunnitelmissa tulevaisuudessa? Mitä sinä ajattelet Vilan tulevaisuudesta?



- Aikoo avata miesten myymälän. Oikein hieno homma.









Ei kommentteja:

Lähetä kommentti